۱۳۸۹ مرداد ۹, شنبه

بحران در تامین آب سالم، برق، بنزین

ایران در مرز کمبودها قرار گرفته است.زمستان ، اگر سرما کمی از مرزهای متعارفش فراتر رود گاز نداریم.گاز صنایع قطع می شود. از طرف دیگر کمبود برق داریم ودر تابستان به خاطر افزایش مصرف، بازهم برق صنایع وتولید گران قطع می شود .کمبود بنزین داریم حلقه محاصره وتحریم بنزین نیز هر روز بر گردن اقتصاد کشور تنگ تر می شود. از سویی دیگر آب تهران به گفته وزیر بهداشت نیترات بالای حد مجاز دارد. این مشکلات که نه به استکبار جهانی مربوط است نه سران به اصطلاح فتنه در آن دخلی دارند مساله ای را برای دولت دهم پدید آورده است به نام "بحران کارآمدی".این در حالی است که بسیاری از مخالفین ومنتقدین این دولت را فاقد مشروعیت می دانند.اکنون بر این بحران ،بحران کارآمدی نیز بار شده ومی شود.




منبع: جرس- ایران در مرز کمبودها قرار گرفته است.زمستان ، اگر سرما کمی از مرزهای متعارفش فراتر رود گاز نداریم.گاز صنایع قطع می شود ، باز هم شهرهای سردسیر بی سوخت وگاز می مانند مانند آنچه در زمستان 86 رخ داد .در این سالها نیز ظرفیت تازه ای به تولید گاز کشور افزوده نشده وفقط دولت با قطع گاز صنایع ،خانه ها را گرم نگه می دارد.
از طرف دیگر کمبود برق داریم ودر تابستان به خاطر افزایش مصرف، بازهم برق صنایع وتولید گران قطع می شود .کمبود بنزین داریم حلقه محاصره وتحریم بنزین نیز هر روز بر گردن اقتصاد کشور تنگ تر می شود ولی رییس دولت به جای چاره شعار های پر طمراق می دهد وآرزوی تحریم بنزین می کند .آرزویی که نتانیاهو نخست وزیر اسراییل هم داشت وگفته بود «آروزی من این است روزی بنزین بر روی ایران تحریم شود».
از سویی دیگر آب تهران به گفته وزیر بهداشت نیترات بالای حد مجاز دارد. هر چند که در بمباران اظهارات مختلف این حرف تغییر حالت وجهت داد واستاندار تهران اساسا این موضع را منکر شد و وزیر هم ناگزیر از تغییر نظر. اما کارشناسان آلوده بودن آب تهران را تایید می کنند.این مشکلات که نه به استکبار جهانی مربوط است نه سران به اصطلاح فتنه در آن دخلی دارند مساله ای را برای دولت دهم پدید آورده است به نام "بحران کارآمدی".این در حالی است که بسیاری از مخالفین ومنتقدین این دولت را فاقد مشروعیت می دانند.اکنون بر این بحران ،بحران کارآمدی نیز بار شده ومی شود.
در این گزارش دومورد از ناکارآمدی دولت ورویکرد "انکار وشعار" به تصویر کشیده شده .بحرانهایی که تمامیت اقتصادی را به مرز چالش وبحران کشانده است.واین گزارش ها در بخش های مختلف ادامه دارد.

صنایع جمعه ها کار کنید، روزهای دیگه تعطیل

کمبود برق در تابستان ورفع نیاز مصرف کنندگان خانگی ،دولت را به این رسانده که برق مورد نیاز را از صنایع کم کند وبه مصرف کنندگان عادی برساند .از این رو بسیاری از کارخانه ها ومراکز بزرگ صنعتی دچار کمبود برق هستند ودر حالت نیمه تعطیل یا نیمه ظرفیت کار می کنند.کارخانه های سایپا وایران خودرو هم اکنون نیمه ونصفه ظرفیت خود تولید میکنند ومشکل اصلی شان کمبود برق است.
موضوع برای تمام صنایع به حدی جدی است که به گزارش روزنامه همشهری" در توافقی بین وزارت نیرو و صنایع از واحدهای صنعتی خواسته شده تا روز تعطیل خود را به جای جمعه به یکی از روزهای میانی هفته انتقال داده و تعمیرات خود را در ساعات پیک مصرف برق انجام دهند، یا اینکه تولید خود را از ساعت10شب تا صبح انجام دهند. تأمل در اظهارات 2معاون وزیر صنایع و معادن و برخی مسئولان میانی نشان می‌دهد که برای کاستن از فشار قطعی برق، یکی از اصلی‌ترین راه‌ها، هماهنگی در قطعی برق واحدهای صنعتی و مدیریت منابع برق است".
در همین راستا محمدمسعود سمیعی‌نژاد، معاون معدنی وزیر صنایع نیز به فارس گفت: «از واحدهای صنعتی خواسته‌ایم تا روز تعطیل خود را به جای جمعه به یکی از روزهای میانی هفته انتقال دهند تا به این ترتیب در مصرف برق کشور صرفه جویی شود. همچنین از واحدهای صنعتی خواسته شده تا تعمیرات خود را در ساعات پیک مصرف برق انجام دهند و یا تولید خود را از ساعت 10شب تا صبح انجام دهند تا به این ترتیب، مدیریت منابع برق در واحدهای صنعتی صورت گیرد و برق مصرفی خانگی نیز قطع نشود. بنا بر این گزارش معاون وزیر صنایع با بیان اینکه تاکنون گزارشی در مورد قطع برق برنامه‌ریزی شده صنایع مطرح نشده است، گفت: به‌منظور مدیریت مصرف برق، واحدهای صنعتی به 3 گروه تقسیم بندی شده‌اند تا در این زمینه واحدهایی که مصرف برق آنها از حساسیت بالایی برخوردار است دچار مشکل نشوند. »

این گفته های در حالی است که یک مقام مسوول صنعتی در اظهاراتی متفاوت گفت هر شرکتی که توان نداشته باشد از دور خارج می شود.به گزارش ایلنا مدیر‌کل صنایع و معادن استان قزوین گفت: «نگران تعطیلی واحدهای صنعتی نباشید چرا که هر صنعتي یک روز عمرش تمام می‌شود و باید حذف شود. »
آقاعليخانی در خصوص واحدهای بحرانی اظهار كرد: «نگران تعطیلی واحدهای بحرانی نباشید؛ چرا که اگر هر واحد صنعتی توجیه اقتصادی نداشته باشد باید از مجموعه تولیدی حذف شود. به عنوان مثال شرکت نخران یک شرکت بحرانی بود ولی امروز با سرمایه‌گذاری مجدد شرکت، بستر در این مکان فعال شده و یا در محل شرکت فرش اکباتان نیز شرکت گلرنگ فعالیت جدید خود را آغاز کرده است. بنابراین هیچ نگرانی وجود ندارد؛ یک روز صنعت عمرش تمام می‌شود و باید حذف شود. »
این گفته ها در حالی است که به گفته آگاهان زنگ خطر قطع ناگهانی برق واحدهای صنعتی به صدا درآمده وستاد بحران در وزارت صنایع تشکیل شده ،ولی مشخص نیست دولت چگونه می‌خواهد زیان ناشی از قطع برق و اختلال در خطوط تولید را جبران کند؟ چه اواخر سال 1387 و اوایل سال گذشته وزرای صنایع و معادن و نیرو با امضای تفاهمنامه‌ای وعده دادند آب و برق صنایع را تامین کنند.وهنوز دولت خسارت های قطع گاز در زمستان 86 را به صنایع علیرغم تبلیغات گسترده ای که راه انداخته بود نپرداخته است . شرایط به گونه ای رقم خورده که این روزها مراکز صنعتی و تولیدی به‌دلیل نبود تسهیلات بانکی در وضعیت رکود اقتصادی به‌سر می‌برند و تداوم آن می‌تواند مشکلات دیگری همچون بیکاری را تشدید کند،که زنگ بحران بیکاری نیز به صدا درآمده است.

حل بحران بنزین فقط با شعار

در تحولی دیگر، تامین بنزین هم در کشور به مساله ای مهم ودر حد بحران بدل شده است .در میانه تیرماه که سهمیه تابستانی بنزین اعلام وتخصیص داده شد ،صف های طولانی در پمپ بنزین ها به وجود آمد که خودش زنگ خطری برای دولت بود.در مساله بنزین از سویی کشور با رشد مصرف بنزین علیرغم سهمیه بندی مواجه است از سویی هم تحریم بنزین گام به گام موجش تمام فروشندگان بنزین را در جهان علیه ایران میگیرد.به گزارش فارس "بر اساس آمار رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران که چهارشنبه ششم مرداد ماه، منتشر شده مجموع مصرف بنزین کشور در هفته منتهی به اول مردادماه نسبت به هفته پیش از آن نزدیک به هفت میلیون لیتر افزایش داشته است. در همین مدت مصرف گازوئیل نیز ده درصد بیشتر شده. ایران حدود ۴۰ درصد از بنزین مورد نیاز خود را از خارج تامین می‌کند. "
ظرفیت تولید بنزین در داخل ایران ۴۴ میلیون لیتر است. ولی مصرف بنزین ۶۶ میلیون لیتر .از این رو واردات روزانه‌ی نزدیک به ۲۳ میلیون لیتر بنزین ضروری است. احمدی‌نژاد بارها، ادعا کرده «در صورت نیاز ظرف مدت یک هفته می‌توانیم تولید بنزین خود را ۲۰ میلیون لیتر افزایش داده و در این زمینه خودکفا شویم.» ودر آخرین اظهارش نیز آرزوی تحریم بنزین را کرده است.
اما گویا حتی مسئولان شرکت ملی نفت و کارشناسان این حوزه نیز سخنان احمدی‌نژاد را جدی نمی‌گیرند و در اظهاراتشان نشان می‌دهند، افزایش ظرفیت تولید در این ابعاد به این سرعت ناممکن است. وزیر نفت مسعود میرکاظمی، در تازه‌ترین اظهارات خود از طرح‌هایی سخن گفته است که در صورت موفقیت‌آمیز بودن مراحل آزمایشی آنها روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین به تولید افزوده خواهد شد. او خودکفایی در تولید بنزین را به سال ۱۳۹۲ موکول کرده است.ویک هفته رییس دولت را تلویحا نادیده گرفته است. همچنین خبرگزاری فارس، ۲۱ تیرماه از قول حسین نقره‌کار شیرازی معاون امور بین‌الملل وزیر نفت نوشت، در صورت قطع کامل فروش بنزین به ایران «در عرض ۲ ماه پتروشیمی‌های ما امکان تولید اضافه ۱۷ میلیون لیتر را دارند و 65 میلیون لیتر باقی مانده تا ۲۳ میلیون لیتر واردات بلافاصله قابل جایگزینی است.»
و در اظهاری جداگانه محمد رویانیان که ریاست ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت را بر عهده دارد به خبرنگاران گفت «ما تا آخر سال ۱۰ میلیون لیتر در روز به تولید اضافه می‌كنیم.» در این صورت کشور حتی در پایان امسال نیز هنوز ۱۳ میلیون لیتر بنزین تا "خودکفایی" مورد ادعای احمدی‌نژاد فاصله خواهد داشت.این پراکنده گویی ها در حالی است که بنابر گزارش‌ها قاچاق بنزین از کردستان عراق به سوی ایران از مدتی پیش با شتابی روزافزون آغاز شده است. ورود بنزین از این مسیر مورد تایید مقامات کردستان قرار گرفته است.
اما این همه راهکار نیست ورییس دولت علیرغم شعار خودکفایی یک هفته ای ،ودرست در همان روز که از "خودکفایی در تولید بنزین در ظرف یک هفته" سخن می‌گفت، تاکید کرد «ایران کشوری است که اگر مردم آن تصمیم بگیرند می‌توانند مصرف بنزین را بدون آسیب رساندن به رشد اقتصادی خود تا نصف کاهش دهند.» ظاهرا این نیز راه‌کار دیگری برای مقابله با تحریم بنزین تلقی می‌شود؛ به شرط این که شهروندان "تصمیم" مورد نظر احمدی‌نژاد را بگیرند و مانند هفته‌ی گذشته مصرف بنزین افزایش پیدا نکند.

با این حال به گفته اغلب کارشناسان هیچ یک از راه‌هایی که از طریق آن بتوان در کوتاه مدت کسری بنزین را تامین کرد، کم‌هزینه و بدون پیامدهای منفی نیستند. اختصاص بخشی از ظرفیت صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها به تولید بنزین به معنای از دست دادن دیگر تولیداتی است که بخشی از درآمدهای نفتی را نصیب کشور می‌کند. همچنین تغییر در چرخه‌ی تولید صنایع عظیم نفتی هزینه‌های اضافه‌ای را به کشور تحمیل خواهد کرد.
ودر پایان اینکه ،به نظر می‌رسد ادعای مسئولان دولتی که تحریم‌ها را بی‌اثر و حتی باعث رونق تولید و تسریع خودکفایی عنوان می‌کنند چندان با واقعیت همخوانی نداشته باشد. در این میان گاهی به وجود مشکلات در این حوزه نیز اعتراف می‌شود. به گزارش خبرگزاری ایلنا محمد رویانیان در اظهار نظری اعتراف گونه گفت«مهمترین سوختی كه دشمنان می‌‌توانند از طریق آن به كشور ضربه بزنند بنزین است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر